Dette skema er en sammenfatning af funktionsharmonik, modalharmonik og bluesharmonik (beskrevet i artiklen om harmonisk analyse). Kvartfalds-harmonik, u-harmonik og anti-harmonik er pga. deres begrænsede anvendelsesområde ikke medtaget i skemaet herunder.

FunktionsharmonikModalharmonikBluesharmonik
AkkorderKlar indbyrdes rangorden, "ude"- og "hjemme"-fornemmelse (spænding og afspænding). Ledetonespænding og kvintfald. Dominantakkorder har en central position. Ingen bestemt rangorden, ligeværdige. Ingen ledetoner. Sekund, terts eller kvartafstand mellem akkorderne. Statisk og retningsløs karakter. Akkorder på I, IV og V trin, ofte sat sammen til et 12-takters bluesskema. Der kan være tilføjet lille septim på alle akkorder. Kvartfald (fx IV -> I) er karakteristisk.
MelodikMelodien understøtter (følger) det harmoniske forløb (akkorderne).
Benytter ofte ledetoner.
Melodien følger en skala og ikke det harmoniske forløb (akkorderne).
Ledetoner undgås.
Melodien tager afsæt i bluesskalaen, som harmonikken ikke direkte har forbindelse til. Benytter ofte blå toner.
SkalagrundlagDur- og molskalaerneKirketonearterneBlues-skalaer
AnalyseteknikFunktionsanalyseTrinanalyseTrinanalyse
EksemplerVårvise (Sebastian)
Masser af succes (Kim Larsen)
Hey Jude (Lennon/McCartney)
Elanor Rigby (The Beatles)
Drunken Sailor (engelsk folkemelodi)
Smoke on the Water (Deep Purple)
Hound Dog (Elvis Presley)
St. Louis Blues (W.C.Handy)
I'm Movin' On (Hank Snow)