Når du sætter dig i sofaen og ser en film, en tv-serie eller spiller et computerspil, giver du dig automatisk hen til de filmiske virkemidlernes magt. Du afkoder med det samme billederne, karakterernes udseende og væremåde og det fysiske miljø, de befinder sig i. Det visuelle er derved din første indgang til at involvere dig i den fortælling, filmskaberne har skabt. Mindre opmærksom er du måske på filmens auditive virkemidler, men det betyder ikke, at de er mindre vigtige for din oplevelse.
Filmen er et audiovisuelt medie, og en tommelfingerregel blandt filmfolk siger, at lyden (herunder musikken) skaber 50% af den fortælling, du oplever. Dette emne sætter fokus musikkens funktion og virkemidler i film og tv-serier. Efter en gennemgang af filmmusikkens historiske udvikling introduceres en række filmteoretiske parametre, der er væsentlige i forbindelse med forståelsen og analysen af filmmusik.
Lyt til filmmusik
Læn dig tilbage, og lyt til tonerne af: Ballet Mécanique (George Antheil, 1926), Once Upon a Time in the West (Ennio Morricone, 1968), The Godfather (Nino Rota, 1972), Jurassic Park (John Williams, 1993) og The Social Network (Trent Reznor and Atticus Ross, 2010).
Indhold
- Indblik. Filmmusikkens historie.
- Fokus. Filmmusikteori.
- Kendetegn. Musikalske kendetegn.
- Analyser. Musikanalyser og analysevejledning.
- Aktiviteter. Faglige opgaver og forslag til musikudøvelse.
- Register. Opsummerende tidslinje, fagord- og personregister.
- Referencer. Forfatterbeskrivelse og krediteringsliste.
Målgruppe
Emnet kan anvendes på gymnasialt C-, B- og A-niveau. Kapitlet 'Analyser' findes i en let sværhedsgrad til C-niveau. Der findes en kort lærervejledning til emnet her.