Hvis du står overfor at skulle forberede og lede et rytmisk indstuderingsforløb med dit musikhold, kan nedenstående korte retningslinjer og litteraturhenvisninger være nyttige.

1. Kend din målgruppe

Find ud af hvem din målgruppe er, dvs. hvilke mennesker du skal undervise, hvilken aldersgruppe de tilhører, og hvilket niveau de befinder sig på musikalsk. Ud fra denne viden skal du afgøre, hvilket materiale der passer til holdet og til den enkelte elev, hvilke begreber og fagord du kan bruge i din kommunikation, hvilken pædagogisk metode du skal vælge, og hvor hurtigt du kan gå frem.

2. Opsætning af arrangement

Før du kan begynde indstuderingen, skal du vælge et musikstykke, der kan danne udgangspunkt for sammenspillet, og du skal finde eller lave et arrangement af det pågældende musikstykke. Læs mere herom i artiklen om rolleark.

3. Indstudering

Et indstuderingsforløb kan struktureres efter følgende meget overordnede progression:

  • Præsentation af nummeret vokalt (med eget akkompagnement på eksempelvis klaver eller guitar).
  • Indstudering af lead- og korsangere (med eget akkompagnement). Eventuelt med fælles gennemsyngning af melodi først.
  • Præsentation og indarbejdelse af groove, eventuelt ved hjælp af ERT (elementær rytmisk træning).
  • Demonstration og instruktion af instrumentroller, eventuelt ved brug af leadsheet-rolleark.
  • Indstudering med hele bandet.
  • Indstudering og ledelse/direktion med både sangere og band.
  • Eventuelle rettelser, udvidelser, variationer og forfininger.

Typisk vil det være en fordel at indstudere ét formled af gangen, hvorefter de forskellige formled sættes sammen til sidst.

Brug din krop

Din krop er dit værktøj, og du skal bruge alle dens virkemidler i indstuderingen:
  • Mund: Synge stemmer, synge rytmer, efterligne instrumenter, tælle for med angivelse af underdelinger og dynamik, synge puls/underdelinger ved indstudering, forklare, instruere og give cues.
  • Øre: Aflytte materiale, høre tonale og rytmiske fejl og korrigere dem, høre fejl i balance, dynamik, lyd og korrigere dem, bruge øret i forbindelse med intonation og afsyngning af korstemmer og instrumentfigurer.
  • Krop/hænder/fødder: Angive satsens energi, puls og underdelinger (vær metronom), give impulser og cues, dirigere skift i dynamik og tempo, efterligne udførelse på instrumenter, angive tonehøjde visuelt med hænder.
Supplerende materiale

Supplerende materiale

  • Johansson, Leif: Ensembleledning: ledarskap i mindre musikgrupper. Studentlitteratur AB, 2005
  • Pagsberg, Mads og Schultz, Sille: Sammenspilsbogen. Systime, 2012.
  • Raabo, Henrik og Pagsberg, Mads: Rytmisk musikledelse - Metoder & Værktøjer. Wilhelm Hansen, 2013.
  • Skou, Ole: Sammenspilsledelse.dk