Henvisninger til litteratur og andet der ligger til grund for temaforløbet.

Indhold

1. Forfatter
Maria Redke, født 1979. BA i musikvidenskab og dansevidenskab, uddannet ved Københavns Universitet. Har især beskæftiget sig med vokale genrer gennem musikhistorien, herunder historisk sangteknik. Holder jævnligt foredrag om forskellige musikhistoriske emner og har siden 2007 undervist i sang, klaver, hørelære og musikteori.

2. Krediteringsliste
Litteratur
Dean, Winton & Knapp, John: Handel's Operas 1704-1726. Oxford University Press, 1987.
Eken, Susanna: Den menneskelige stemme. Hans Reitzels Forlag, 1988.
Garcia, Manuel: Hints on Singing. Optryk af orginaludgave 1894. Summit, 1970.
Grout, Donald & Williams, Hermine: A Short History of Opera. Columbia University Press, 2003.
Headington, Christopher m.fl.: Opera. A History. The Bodley Head, 1987.
Mayer, H. & Sadie, S.: Performance Practice, Music after 1600. Macmillan Press Ltd., 1990.
Miller, Richard: The Stucture of Singing. System and Art in Vocal Singing. Schiermer Books, 1986.
Orrey, Lesley: Opera. A Concise History. Thames and Hudson, 1987.
Rice, John: Mozart on the Stage. Cambridge University Press, 2009.
Rørbech, Lone: Stemmebrugslære, Normalstemmens funktioner. Københavns Universitet, 1978.
Sadie, Stanley: The New Grove Handbooks in Music. History of Opera. Macmillan Publisher, 1990.
Sadie, Stanley: The New Grove Dictionary of Music and Musicians. Macmillan, 2001.
Sadie, Stanley: The New Grove Dictionary of Opera. Macmillan Reference Limited, 1997.
Taruskin, R. & Gibbs, C.: The Oxford History of Westerns Music. Oxford University press, 2013.
Tosi, Pier Francesco: Observations on the Florid Song. Bookseller Limited, 1926.
Törnblom, Folke: Operans historia. Bonnier Fakta, 1984.

Filmklip
Hildegard von Bingen: Ordo Virtutum (1151). Flores Rosarum, 2014.
Adam de la Hâles: Le jeu de Robin et Marion (1285). Ravenna Festival, 2011.
Jacopo Peri: Euridice: Prolog (1600). School of Music, University of Illinois, 2012.
Monteverdi: L'Orfeo: Prolog (1607). Gran Teatre del Liceu, 2010.
Georg Friedrich Händel: Giulio Cesare: Empio, dirò, tu sei! (1724). Jennifer Larmore, 2007.
Georg Friedrich Händel: Giulio Cesare: Piangerò la sorte mia (1724). Natalie Dessay, 2011.
W. A. Mozart: Don Giovanni: Madamina il catalogo e questo (1787).
Richard Wagner: Parsifal: Amfortas! Die Wunde (1882). Jonas Kaufmann, 2010.
Georges Bizet: Carmen: Air du Toréador (1875). Bryn Terfel, 1997.
Richard Wagner: Lohengrin: Ouverture (1846). Claudio Abbado, 2014.
Giuseppe Verdi: Nabucco: Va pensiero (1842). Opera di Roma, 2011.
Giuseppe Verdi: Rigoletto: La Dona e mobile (1851). Jean-Pierre Ponnelle, 1982.
Giacomo Puccini: La Bohème: Che gelida manina! (1896). Rolando Villazón, 2009.
Arnold Schönberg: Moses und Aron: The Golden Calf and the Altar (1932). Herbert Kegel, 1978.
Richard Strauss: Salome: Dance of the 7 veils (1905). Catherine Malfitano, 2009.

Musik
Christoph Willibald Gluck: Orfeo ed Euridice: Che farò senza Euridice (1762).
W. A. Mozart: Tryllefløjten: Nattens dronning (1791). Sunget af Edda Moser.
Richard Wagner: Lohengrin: In fernem Land (1846-1848). Sunget af Lauritz Melchior.
Schubert: Ave Maria (1825). Sunget af Alessandro Moreschi.

Illustrationer
Forsidebillede. Les Arts Florissants, 2014.
L'Orfeo nodetryk. Ricciardo Amadino, 1609.
Cembalo. Clavecin Donzelague, 1716.
Gravering af Händels opera Flavio. Ukendt oprindelse.
Mozart. Barbara Krafft, 1819.
Vandreren over tågehavet. Caspar David Friedrich, 1818.
Opførelse af Lucia di Lammermoor. The Atlanta Opera, 2011.
Richard Wagner. Caesar Willich, ca. 1862.
Giuseppe Verdi. Giovanni Boldini, 1886.
Composition VII. Wassily Kandinsky, 1913.
Sleeping Boy. Antonio Mancini, 1877.
Scene fra Strauss' opera Salome. Opera Australia.
Lauritz Melchior. Ukendt oprindelse.
Farinelli. 1735.
The Meeting of Dido and Aeneas. Nathaniel Dance-Holland, 1766.
The Banquet of Cleopatra. Giambattista Tiepolo, 1743.
Tristan og Islode. Joseph Albert, 1865.